ایده‌هایی برای محوطه سازی حیاط + معرفی انواع سبک‌ها و نکات مهم

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۶ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر می‌خواهید برای داشتن یک محوطه سازی حیاط ایده پردازی کنید و اصول طراحی محوطه سازی حیاط را بدانید، همراه ما باشید.

آیا شما هم با دیدن محوطه سازی حیاط حس و حال بهتری کسب می‌کنید؟ مشاهده محوطه سازی حیاط یکی از عواملی است که میل ما به حضور در این فضا را افزایش می‌دهد و حسی از آرامش یا امنیت در کنار طبیعت را تداعی می‌کند. محوطه‌سازی حیاط یک اقدام جذاب و مهم است که به زیبایی و کاربردی‌تر شدن فضای باز خانه‌ها و آپارتمان ها کمک می‌کند. طراحی حیاط با توجه به نیازها و سلیقه‌ شخصی کارفرما انجام می‌شود. هرچند در نظر گرفتن سبک سازه و معماری آن نیز بخش مهم و اثرگذار این ماجرا است. شما می‌توانید با خلاقیت و تخصص کافی در این حوزه گام بردارید و برای دیزاین فضا دست به کار شوید.

در این مقاله از بساز و بچین صفر تا صد محوطه سازی حیاط را بررسی می‌کنیم تا هوشمندانه برای یک انتخاب عالی دست به کار شوید.

پس تا پایان در کنار ما باشید.

 

محوطه سازی حیاط چیست؟

محوطه سازی حیاط چیست؟

محوطه سازی حیاط به فرآیند طراحی، اجرا و تزئین فضای باز حیاط یک ساختمان یا خانه گفته می‌شود. هدف این فرآیند، بهبود زیبایی و کاربردی بودن فضای باز است که اغلب به عنوان حیاط یا باغ شهری نیز شناخته می‌شود. اهمیت انتخاب طراحان و سازندگان ماهر از مهم‌ترین بخش‌هایی است که باید به آن توجه کنید. درک پیچیدگی‌های فنی مرتبط با محوطه‌سازی و ایجاد فضایی دل انگیز متناسب با شرایط اقلییم از ریزه کاری‌هایی است که باید به آن توجه کافی داشته باشید. محوطه سازی حیاط می‌تواند یک فضای ساده را تبدیل به محیطی کاربردی و جذاب کند تا زندگی شهری کمی حس و حال نزدیکی با طبیعت را داشته باشد. محوطه سازی حیاط شامل انتخاب و چیدمان گیاهان، ساختارهای مختلف مانند پله‌ها، مسیرها، زمین‌بازی‌، استخر، نورپردازی، آبنما و اجزای دیگر است.  محوطه سازی با توجه به نیازها و سلایق کارفرما یا مالکان انجام می‌شود و پروسه طراحی با درک این جزییات به بهترین شکل ممکن اجرایی می‌گردد. در بعضی موارد محوطه سازی با هدف ایجاد فضایی مناسب برای استراحت و آرامش انجام می‌شود و در بعضی مواقع نیز هدف از دیزاین این فضا ایجاد حس و حالی دل انگیز برای داشتن یک محیط لوکس یا محیط بازی برای کودکان است. پس اهداف نقش تعیین کننده‌ای در این خصوص ایفا می‌کنند.

 

تاثیر محوطه سازی حیاط بر روی محیط زندگی

تاثیر محوطه سازی حیاط بر روی محیط زندگی

محوطه سازی حیاط نقش مهمی در بهبود و تأثیرگذاری بر محیط زندگی افراد دارد. کیفیت زندگی انسان با همین پارامترها تعیین می‌شود. شما به راحتی می‌توانید در چنین فضایی حس و حال فوق العاده‌ای را تجربه کنید. تاثیرات متعدد محوطه سازی حیاط و حضور در آن، بر روی روح و روان انسان اثبات شده است. پس بدیهی است که با همین تجربه می‌توانید فضایی مناسب و خاص ایجاد نمایید که اثربخشی عالی در کیفیت زندگی داشته باشد. در این بخش به بررسی تاثیر محوطه سازی حیاط بر روی محیط زندگی می‌پردازیم.

  1. افزایش کیفیت زندگی: محوطه سازی حیاط با ایجاد یک فضای زیبا و دلنشین، کمک می‌کند تا علائمی از بهبود کیفیت زندگی را تجربه کنید.  حضور در یک محیط سرسبز و جذاب همراه با زیبایی و فضای آرامش بخش حس و حال خوبی را تداعی می‌کند که نتیجه آن بهبود کیفیت زندگی است.
  2. کاهش استرس و افزایش آرامش: امکان داشتن یک حیاط زیبا و سرسبز می‌تواند به کاهش استرس و افزایش آرامش کمک کند. تماشای گل‌ها، گیاهان، آبنما، صدای آب و حضور در محیط طبیعی موجب بهبود حالات روحی می‌شود.
  3. تنوع: محوطه سازی حیاط فرصتی برای تفریح و تنوع را برای افراد خانه فراهم می‌کند. ایجاد نواحی مختلف مانند نشیمن، استخر، گل های زینتی و زمین ‌بازی می‌تواند زندگی افراد را جذاب تر کند.
  4. تأثیرات مثبت بر روی سلامت فیزیکی: شاید جالب باشد که بدانید حضور در فضای سبز و زیبا که نزدیکی با طبیعت را رقم می‌زند، می‌تواند بر سلامت فیزیکی افراد تأثیرگذار باشد. به همین دلیل این امکان را فراهم می‌کند که افراد به فعالیت‌های ورزشی در فضای باز بپردازند و از آب و هوای تازه لذت ببرند.
  5. ارتقاء ارتباطات اجتماعی: شاید به این موضوع توجه نکرده باشید اما یکی از مزایای محوطه سازی حیاط، ایجاد یک فضای مشترک برای ارتباط با اهالی خانه است. اگر آپارتمان باشید، باز هم این فضا برای تعاملات روزانه محیط مناسبی است. حتی دورهمی های کوچک‌تان را با قوانین خاصی می‌توانید در محوطه حیاط برگزار کنید که ایده بسیار جذابی خواهد بود.
  6. محیط زیست: محوطه سازی حیاط با ایجاد فضای سبز و استفاده از گیاهان و درختان هماهنگ با اقلیم، می‌تواند به حفظ محیط زیست کمک کند. گیاهان اکسیژن تولید می‌کنند و بهبود کیفیت هوا را رقم می‌زنند. بی شک این موضوع در بهبود شرایط محیط زیست تاثیرگذار است.

 

نکات مهم محوطه سازی حیاط

نکات مهم محوطه سازی حیاط

در طراحی و محوطه سازی حیاط، برخی نکات مهم باید در نظر گرفته شوند تا نتیجه نهایی زیبا، کاربردی و هماهنگ با نیازهای کارفرما اجرا شود. آگاهی از این نکات به شما کمک می‌کند تا محوطه سازی موفقیت آمیزی را رقم بزنید.

  1. تحلیل نیازها و محدودیت‌ها: قبل از هر اقدامی در زمینه طراحی محوطه سازی حیاط، باید جزییات را بررسی نمایید، نیازها را تحلیل کنید و محدودیت‌ها را کشف نمایید. به این ترتیب می‌توانید هوشمندانه برای یک وضعیت پیش بینی شده تصمیم بگیرید.
  2. طراحی هماهنگ با معماری خانه: محوطه سازی باید با معماری خانه هماهنگ باشد و یک استایل واحد و مشترک ایجاد نماید. طراحی با سبک های گوناگون بدون توجه به این جزییات موجب می‌شود تا نتیجه نهایی به شدت ناموزون باشد.
  3. انتخاب گل و گیاه محوطه: انتخاب گیاهان مناسب در محوطه سازی حیاط از اهمیت زیادی برخوردار است. گیاهان با توجه به شرایط آب و هوایی، نوع خاک، و نیازهای نور دریافتی باید انتخاب شوند. انواع گل‌ها، درختان، گیاهان زینتی، و گیاهان خوراکی می‌توانند به تنوع و زیبایی حیاط کمک کنند. همچنین، آموزش و آگاهی از چگونگی نگهداری و آبیاری صحیح این گیاهان ضروری است. انتخاب گیاهان و گل‌هایی که می‌توانید با توجه به نور، آبیاری و وضعیت اقلیمی بکارید، موضوع مهمی است که در بسیاری از پروژه ها به دلیل عدم توجه به این نکات، شکست را تجربه می‌کنند. در این فضاها پس از گذشت مدت زمانی از اجرای کامل پروژه، شاهد ازبین رفتن گل و گیاه هستیم.
  4. نورپردازی محوطه: نورپردازی محوطه حیاط خانه زندگی شما بخش مهمی است که باید به آن توجه کنید. برای این فضا باید حتما نورپردازی خوبی اختصاص دهید تا کاربری آن در ساعات پایانی روز فراهم شود. به این ترتیب کمک گرفتن از ابزارهای مناسب برای نورپردازی محوطه ایده بسیار مناسبی است.
  5. فضای نشیمن و استراحت: بنابر وسعت فضا، باید تلاش کنید تا فضایی برای نشیمن و استراحت فراهم نمایید. شما به راحتی قادر هستید در یک حیاط کوچک یا بزرگ، فضاهای مناسبی جهت نشیمن آماده کنید و حس دلنشینی را تجربه نمایید.
  6. استفاده از المان های فضای سبز: ساخت استخر، پله‌های دکوراتیو، سنگ‌فرش‌ها و دیگر سازه‌ها برای ایجاد تنوع و زیبایی محوطه، ایده خوبی است تا بتوانید محوطه سازی حیاط را به شکلی هوشمندانه و جذاب رقم بزنید. به این ترتیب همه چیز برای یک تجربه عالی فراهم است.
  7. سیستم آبیاری مناسب: شاید جالب باشد که بدانید محوطه سازی حیاط در شرایط کنونی تنها زمانی موفقیت آمیز است که بتوانید با سیستم آبیاری مناسب، فضا را برای رساندن آب مورد نیاز تجهیز کنید. اختلال در آبرسانی اصلی ترین دلیل آسیب به گل و گیاه محوطه حیاط است.
  8. توجه به جزئیات: جزئیاتی که به شما کمک می‌کند تا در محوطه حیاط فضایی دلپذیر و جذاب ایجاد کنید، از جمله اقدامات مهمی است که می‌توانید با تجربه آن حس و حال بی نظیری داشته باشید. با کمک این تکنیک همه چیز در یک نظم عالی و توجه به جزییاتی چشم گیر اجرایی می‌شود.
  9. حفظ تعادل: در طراحی حیاط، توجه به تعادل بین عناصر مختلف مثل المان های به کار رفته در محوطه سازی و استفاده از گیاهان متنوع، اصلی‌ترین اقدامی است که به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید تعادل محیط را رعایت کنید.
  10. آموزش نگهداری: شاید تصور کنید که اجرا تنها مرحله مهمی است که باید بگذرانید، اما در واقع شما باید پس از طراحی و اجرا، اصول نگهداری از آن را به مالکین و کارفرما توضیح دهید.

 

مزایای محوطه سازی حیاط چیست؟

مزایای محوطه سازی حیاط چیست؟

محوطه سازی حیاط به عنوان یک اقدام هزینه بر شناخته می‌شود. اما اطلاع از مزایای محوطه سازی حیاط، به شما کمک می‌کند تا بتوانید هوشمندانه دست به انتخاب بزنید و فضایی دلپذیر ایجاد کنید. طراحی و اجرا در فضای باز، مزایای مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

محوطه سازی حیاط به شما اجازه می‌دهد تا المان های مورد علاقه خودتان را در این فضا اعمال کنید و از جذابیت بصری آن لذت ببرید. انواع گل و گیاه در فضای خانه موجب می‌شود تا بتوانید حس و حال بی نظیری را تجربه کنید و زندگی نزدیک به طبیعت را احساس نمایید. با انتخاب مناسب گیاهان، زمین ‌بازی، نورپردازی و اجزای دیگر، زیبایی طبیعی حیاط خانه شما چند برابر می‌شود. این موضوع تا حدی اهمیت دارد که شما می‌توانید شاهد افزایش ارزش ملک باشید. به همین دلیل هزینه های محوطه سازی حیاط نوعی سرمایه گذاری محسوب می‌شود! چرا که نتیجه نهایی آن ارزش افزوده‌ای است که ملک شما تجربه می‌کند. از سوی دیگر به وسیله محوطه سازی حیاط می‌توانید فضایی دل انگیز را تجربه کنید که حسی از آرامش را برای شما تداعی می‌کند. محوطه سازی حیاط به افراد امکان می‌دهد تا فضای باز خود را با توجه به نیازها و سلیقه‌ شخصی یا جمعی، دیزاین کنند. حضور در یک حیاط زیبا و دلنشین، تأثیر مثبتی بر روحیه و کیفیت زندگی افراد دارد. این محیط می‌تواند به عنوان یک فضای آرامشبخش و محیطی برای استراحت مدنظر قرار گیرد. گاهی با توجه به نیاز ساکنین یک خانه یا محیط، حیاط را برای بازی و سرگرمی تجهیز می‌کنند. در این شرایط بنابر اولویت های ذکر شده از سوی ساکنین یا کارفرما، امکانات متنوعی مثل زمین شنی، استخر، فضای بازی و زمین‌های چند منظوره لحاظ می‌شود. ایجاد فضای دلپذیر برای زندگی شهری در کنار طبیعت و پرندگان، ایده فوق العاده ای است تا بتوانید لمسی از نزدیکی به طبیعت را در زندگی روزمره احساس کنید.

 

المان های مهم در محوطه سازی حیاط چیست؟

المان های مهم در محوطه سازی حیاط چیست؟

شاید جالب باشد که بدانید در محوطه سازی حیاط، استفاده از عناصر مختلف باعث ایجاد یک فضای زیبا، کاربردی و هماهنگ می‌شود. المان های مهم در محوطه سازی حیاط به شما کمک می کند تا فضایی دلپذیر و جذاب خلق کنید. شناخت به روزترین متریال‌ها و المان های قابل استفاده در محوطه، موضوع مهمی است که توجه به آن کمک می‌کند تا حس و حال خوبی را تجربه نمایید.

  • نشیمن مناسب: بنابر طراحی و اجرای محوطه سازی حیاط، می‌توانید از نشیمن مناسب برای نشستن و آرامش ساکنین استفاده نمایید. نشیمن‌ها گاهی به صورت آماده و گاهی به شکل طراحی خاص در یک فضا قرار می‌گیرند تا ماهیت کلی آن را رقم بزنند.
  • گل‌ها و گیاهان: اصلی ترین چیزی که در طراحی محوطه سازی حیاط مورد توجه قرار می‌گیرد، گل و گیاه است. شما با توجه به اقلیم باید از این المان ها استفاده کنید تا حال و هوای بی نظیری را تجربه نمایید.وجود درخت میوه و گیاهان تزیینی فضای باز، ایده خوبی برای ایجاد حس بی نظیر برای شما خواهد بود.
  • سازه‌های محوطه: یکی از المان های مهم در محوطه سازی حیاط، سازه های آن است. استفاده از سازه‌هاییی مثل پله، سکو، نشیمن خاص، بهارخواب و... می‌تواند ایده های خوبی برای این فضا باشد.
  • نورپردازی: نورپردازی مناسب با استفاده از چراغ‌ها، فانوس‌ها، نروهای مخفی و... از ایده هایی است که میتوانید به عنوان المان های رایج در فضای باز استفاده کنید.
  • سنگ ‌فرش‌ها  خاص: استفاده از سنگ‌ فرش‌های خاص برای فضاهایی مثل محوطه حیاز، ایده خوبی است تا بتوانید حسی از طبیعت و محیط خارجی را تداعی کنید.
  • گل و گیاه: گل های مناسب برای فضای باز در کنار گیاهان مخصوص این فضا به عنوان المان های مهم شناخته می‌شوند که وجودشان لازم است.
  • سایه بان: برای نشیمن در حیاط و فضای باز باید حتما از سایه بان استفاده کنید. سایه بان یک المان مهم در این فضا است تا بتوانید حسی از آرامش را تجربه کنید.
  • نشیمن: با استفاده از نشیمن مناسب می‌توانید محیطی مناسب برای دورهمی و ساعات خوش در این فضا ایجاد کنید.

 

انواع سبک محوطه سازی حیاط

انواع سبک محوطه سازی حیاط

محوطه سازی حیاط می‌تواند به شکل‌ها و سبک‌های مختلفی اجرا شود. شناخت این سبک‌ها به شما کمک می کند تا سلیقه شخصی‌تان را بشناسید و براساس اقلیم یا پارامترهای این‌چنینی دست به انتخاب بزنید. در این بخش به بررسی انواع سبک محوطه سازی حیاط اشاره می‌کنیم.

 

1. محوطه سازی حیاط به سبک مدرن

محوطه سازی حیاط به سبک مدرن

سبک مدرن یکی از محبوب‌ترین انواع سبک طراحی حیاط و محوطه است. شما در این سبک همه چیز را به ساده ترین شکل ممکن مشاهده می‌کنید. زیبایی بصری و جذابیت فضا با وجود این سبک بسیار قابل لمس است. شما می‌توانید با استفاده از این سبک محوطه سازی، به طراحی‌های هوشمندانه‌ای فکر کنید که در عین سادگی می‌توانند پاسخگوی نیاز کارفرما و ساکنین باشند. در این سبک همه چیز از متریال گرفته تا جزییات جانبی به سبک مدرن و ساده اجرا می‌شوند.

 

2. محوطه سازی حیاط به سبک کلاسیک

محوطه سازی حیاط به سبک کلاسیک

سبک کلاسیک یا سبک اصیل یکی از رایج‌ترین سبک‌های معماری است. در فضاهای کلاسیک باید محوطه حیاط را بر اساس همین سبک دیزاین کنید. این سبک از عناصر سنتی و کلاسیک در طراحی محوطه سازی استفاده می‌کند. مثلاً، استفاده از چراغ‌های روشنایی خاص با طراحی کلاسیک در کنار فضاسازی شیک و جذاب با نشیمن کلاسیک همراه با المان های طراحی کلاسیک از جذاب ترین ایده‌هایی است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

3. محوطه سازی حیاط به سبک مدیترانه‌ای

محوطه سازی حیاط به سبک مدیترانه‌ای

این روزها سبک مدیترانه‌ای به شدت مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از طاق های جذاب در کنار رنگ‌های خاص و سفید می‌تواند حسی از سادگی،زیبایی و جذابیت خطه ای خاص را تداعی کند. این سبک محوطه سازی بر اساس طراحی‌های یونان و روم با اکسسوری ها و المان هایی مثل آبنماهای خاص، تندیس‌ها و فضاهای سبز همراه با نخل شناخته می‌شود.

 

4. محوطه سازی حیاط به سبک ژاپنی

محوطه سازی حیاط به سبک ژاپنی

سبک ژاپنی یکی از محبوب ترین انواع سبک در محوطه سازی حیاط است. شما می‌توانید در این فضا حس و حال بی نظیری را تجربه کنید. وجود شکوفه ها، درختان ظریف و زیبا در کنار گل های رنگارنگ ویژگی این سبک طراحی است. در سبک ژاپنی استفاده از چوب و فلز بسیار رایج است و اکثر المان ها با تلفیق همین متریال ساخته می‌شود. به همین دلیل میتوانید فضایی دلپذیر را تجربه کنید.

 

6. محوطه سازی حیاط به سبک اکولوژیک

محوطه سازی حیاط به سبک اکولوژیک

ایده محوطه سازی حیاط به سبک اکولوژیک به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از این سبک، حس و حالی از مراقبت محیط زیست را تجربه کنید. محوطه سازی با دارا بودن جزییات بسیار زیبا و استفاده از متریال های بازیافتی در کنار فضای سبز و دلپذیر ایده خوبی است تا حسی از طراحی پایدار را تجربه کنید.

 

کلام آخر

اگر شما نیز عاشق محوطه سازی حیاط هستید و میخواهید مثل یک متخصص صاحب نظر باشید، حتما به نکاتی که در بالا اشاره شد توجه کنید. به این ترتیب می‌توانید هوشندانه فضایی دل‌انگیز و خاص را تجربه نمایید. یادتان باشد که رعایت اصول در این مواقع مهم‌ترین پارامتری است که باید به آن توجه کنید.

تجربه شما از محوطه سازی حیاط چیست؟ برای ما بنویسید.
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید