عایق کاری ساختمان | انواع عایق ساختمانی + نکات کاربردی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: ۱۱ دقیقه تاریخ نگارش: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵
تعداد رای‌دهندگان:
۰
۰

اگر میخواهید با مزایا و معایب عایق کاری ساختمان آشنا شوید و جزییات انواع عایق ساختمانی را بررسی نمایید، همراه ما باشید.

این روزها مصرف انرژی موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنید. رعایت این اصول کمک می‌کند تا هوشمندانه هدر رفت انرژی را کاهش دهید و برای استفاده طولانی مدت، طول عمر مصالح ساختمان را افزایش دهید. در این میان شناخت انواع عایق کاری ساختمان کمک می‌کند تا بتوانید بر حسب نیاز، اقلیم و جزییات مدنظرتان، بهترین عایق کاری ساختمان را انتخاب کنید. در این مقاله از بساز و بچین هر چیزی که باید از عایق کاری بدانید را بررسی می‌کنیم و مزایای عایق کاری را در کنار انواع عایق کاری ساختمان ارزیابی می‌کنیم.

پس تا پایان همراه ما باشید.

 

چرا عایق کاری ساختمان اهمیت دارد؟

چرا عایق کاری ساختمان اهمیت دارد؟

عایق‌کاری ساختمان اهمیت زیادی در افزایش کارایی و اثربخشی فضا دارد. شما به راحتی می‌توانید با عایق کاری، فضایی مناسب با طول عمر بالا و بسیار راحت برای ساکنین ایجاد کنید. اهمیت عایق کاری تاحدی است که از ضرر و زیان‌های مالی شما پیشگیری می‌کند. به همین دلیل باید حتما اهمیت انجام آن را در کنار مزایا درک کنید.

  • کاهش مصرف انرژی: عایق ‌کاری ساختمان می‌تواند مصرف انرژی ساختمان را به شدت کاهش دهد. عایق‌کاری مناسب می‌تواند از ازدیاد گرما و سرما جلوگیری کرده و انرژی مصرفی برای گرمایش و سرمایش ساختمان را به شدت کاهش دهد.
  • بهبود راحتی ساکنان: عایق ‌کاری به ارتقاء راحتی ساکنان کمک می‌کند. با کمک عایق کاری میزان ورود و خروج هوای مطبوع در خانه کاهش پیدا می‌کند و هدر رفت انرژ ی به حداقل می‌رسد.
  • حفاظت از ساختمان: عایق ‌کاری به عنوان یک لایه محافظ از ساختمان عمل می‌کند. این لایه می‌تواند از نفوذ رطوبت و آب به داخل ساختمان جلوگیری کرده و از آسیب به ساختار ساختمان پیشگیری نماید.
  • کاهش هزینه‌های نگهداری: با افزایش حفاظت و عایق کاری سازه، ضمن کاهش مصرف انرژی، هزینه‌های نگهداری ساختمان نیز کاهش می‌یابد، چرا که هیچ خرابی ناشی از نشت آب و... نخواهید داشت. ساختمان‌هایی که به‌طور مداوم نیاز به تعمیرات دارند و عدم عایق کاری این هزینه را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.
  • محافظت از محیط زیست: با کاهش مصرف انرژی، ضمن صرفه جویی در هزینه‌ها، می‌توانید به محیط زیست کمک کنید تا آسیب کم‌تری را تجربه نمایید. کاهش نیاز به انرژی به معنای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سایر آلاینده‌ها است.

 

ویژگی های مهم عایق مناسب در ساختمان

ویژگی های مهم عایق مناسب در ساختمان

قبل از این که جزییاتی از انواع عایق کاری ساختمان را بررسی کنید، بهتر است با شناخت ویژگی های مهم عایق مناسب در ساختمان، به بررسی ساختار آن بپردازیم. شما باید بدانید عایق مناسب برای ساختمان چه ویژگی و المان خاصی دارد. با این شناخت صاحب نظر هستید و می‌توانید کیفیت مطلوب را تشخیص دهید.

  1. مقاومت در برابر آتش سوزی: یکی از ویژگی های مهم عایق در ساختمان،  مقاومت بالا در برابر آتش سوزی است. به این ترتیب در مواقع اضطراری، خطر انتشار آتش و گسترش حریق را تجربه نخواهید کرد.
  2. مقاومت در برابر حرارت: عایق باید توانمندی مقاومت در برابر حرارت بالا داشته باشد. به این ترتیب در مواجهه با حرارت مستقیم آفتاب یا حرارت ناشی از سیستم تهویه و... دچار آسیب نمی‌شود.
  3. مقاومت در برابر فشار و چروک خوردگی: از دیگر ویژگی‌های عایق کاری ساختمان، باید به مقاومت بالا در برابر فشار اشاره کرد. عایق مناسب باید نسبت به چروک خوردگی و فشار مقاوم باشد تا بدون دردسر و نگرانی امکان استفاده از آن وجود داشته باشد.
  4. مقاومت در برابر اشعه فرابنفش: عایق‌هایی که در مقابل نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند، باید مقاومت مناسبی در برابر اشعه‌ فرابنفش داشته باشد. به این ترتیب طول عمر بالاتری را از آن ها تجربه می‌کنید.
  5. مقاومت در برابر قارچ و میکروب: عایق مناسب ساختمان باید نسبت به رشد قارچ و میکروب‌ها مقاومت بالایی داشته باشد. به این ترتیب دچار تخریب و مشکلات جانبی نمی‌شود.
  6. عدم واکنش شیمیایی: عایق ساختمانی نباید با مواد شیمیایی واکنش نشان دهد تا از تغییرات غیرمطلوب در ویژگی های اثربخش آن جلوگیری شود.
  7. خنثی بودن: انواع عایق کاری ساختمان باید از نظر شیمیایی در حالت خنثی باشد! به همین دلیل تداخلی با سایر مواد مجاور ایجاد نخواهد شد.
  8. ضخامت و قیمت مناسب: عایق باید دارای ضخامت مناسبی باشد تا از انتقال حرارت جلوگیری کند. به همین دلیل باید نسبت به انتخاب عایق با ضخامت مناسب اقدام نمایید.
  9. جلوگیری از هدر رفت انرژی: عایق باید به صورت موثری از هدر رفت انرژی جلوگیری کند.

یادتان باشد که انواع عایق کاری ساختمان و انتخاب آن، باید توسط متخصصین این حوزه انجام شود تا بدون بروز هرگونه مشکل و در نظر داشتن تمام جزییات رقم بخورد.

 

نکات مهمی که از عایق کاری ساختمان باید بدانید

نکات مهمی که از عایق کاری ساختمان باید بدانید

تا اینجا با ویژگی‌های مهم و الزامی عایق مناسب ساختمان آشنا شده‌اید. اما بهتر است بدانید که در انتخاب عایق مناسب، باید به نکاتی توجه داشته باشید. آگاهی از این نکات کمک می‌کند تا بدون دردسر و هرگونه خطا، عایق مناسبی را به دست آورید و از راحتی و آرامش آن لذت ببرید.

  1. نیازسنجی کنید: قبل از انتخاب و اجرای عایق‌کاری، باید نیازهای ساختمان و شرایط آن باید با دقت بررسی نمایید. شما باید بدانید که این سازه در اقلیمی که قرار گرفته است و جزییاتی که در مصالح آن وجود دارد، دقیقا به چه نوع عایقی در چه نواحی احتیاج دارد؟ آگاهی از این نیاز سنجی کمک می‌کند تا بتوانید هوشمندانه اقدام کنید.
  2. انتخاب مصالح مناسب: پس از بررسی و نیاز سنجی دقیق نیازهای ساختمان و افراد، باید نسبت به انتخاب نوع عایق با توجه به نیازها و شرایط محیطی اقدام کنید. به این ترتیب می‌توانید با خیال آسوده متناسب با پارامترهای مدنظرتان دست به انتخاب بزنید. سعی کنید با آگاهی از جزییات مهمی که برای عایق های با کیفیت ذکر شد، دست به انتخاب بزنید.
  3. نصب و اجرای صحیح:  نصب عایق موضوع بسیار مهمی است و  به اندازه انتخاب هوشمندانه آن اهمیت دارد. به همین دلیل باید در انتخاب مجری مناسب توجه داشته باشید. هر گونه ناهمواری، نقص، یا نصب نادرست می‌تواند به کاهش کارایی عایق و حتی آسیب به ساختمان منجر شود.
  4. بررسی مقاومت عایق در برابر حرارت و سایر عوامل: شما باید مقاومت عایق در برابر حرارت، آتش، فشار، نفوذ آب و سایر عوامل محیطی را بررسی نمایید. به این ترتیب می‌توانید با اطمینان از این عایق‌ها استفاده کنید.
  5. جلوگیری از ایجاد سوراخ: یادتان باشد که هر گونه سوراخکاری و ایجاد درز در نواحی که از عایق استفاده شده است، منجر به آسیب جدی می‌شود. به همین دلیل باید از بروز این اقدامات جلوگیری نمایید.
  6. ضخامت مناسب عایق: ضخامت لایه عایق باید با توجه به نیازهای حرارتی و سایر جزییات مشخص شود. به همین دلیل باید حتما هوشمندانه اقدام کنید.
  7. ارزیابی و تست: پس از نصب و اجرای عایق کاری ساختمان، نوبت به ارزیابی و تست می‌رسد. شما باید حتما نسبت به بررسی اقدام کنید و از کیفیت بالای اجرا اطمینان حاصل کنید.
  8. نگهداری و بررسی دوره‌ای: نگهداری و بررسی دوره‌ای عایق ها اهمیت زیادی دارد. به این ترتیب قبل از بروز هرگونه مشکل جدی، نسبت به تعمیر عایق‌ها اقدام می‌کنید.

 

انواع عایق کاری ساختمان

انواع عایق کاری ساختمان

عایق ‌کاری ساختمان به وسیلهٔ انواع عایق صورت می گیرد. شما با شناخت انواع عایق، ویژگی ها و کاربردهای هر کدام میتوانید هوشمندانه دست به انتخاب بزنید. استفاده از یک سطح عاشق مناسب، به شما کمک می‌کند تا مزایای متعدد عایق را تجربه کنید. در ادامه به بررسی جزییات انواع عایق کاری ساختمان اشاره می‌کنیم.

 

1. عایق کاری ساختمان  با یونولیت

عایق کاری ساختمان  با یونولیت

استفاده از یونولیت به عنوان عایق، در نواحی مختلفی کاربرد دارد. عایق حرارتی در دیوارها و سقف ساختمان بسیار رایج است. از یونولیت به عنوان عایق صوتی استفاده می‌شود. یونولیت در سیستم عایق پنلی نیز کاربرد دارد. از ویژگی‌های یونولیت به عنوان عایق می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • عمر طولانی
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • قابلیت خنک کنندگی در تابستان
  • قابلیت گرم‌کنندگی در زمستان

 

2. عایق کاری ساختمان با ایزوهم

عایق کاری ساختمان با ایزوهم

استفاده از عایق ایزوهم در سازه‌ها به عنوان عایق حرارتی در دیوارها و سقف ساختمان به عنوان یک انتخاب رایج شناخته می‌شود. استفاده از این عایق در سیستم‌های عایق پنلی نیز رایج است. ایزوهم به عنوان عایق صوتی در فضای داخلی نیز کاربرد دارد. به عنوان ویژگی‌های بارز این نوع عایق می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • عمر طولانی
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • ضدآب

 

3. عایق کاری ساختمان با پشم شیشه

عایق کاری ساختمان  با پشم شیشه

پشم شیشه یکی از انواع عایق ساختمانی است که برای استفاده در دیوارها و سقف‌ها انتخاب می‌شود. استفاده از پشم شیشه به عنوان عایق صوتی نیز کاربردهای متعددی دارد. مقاومت در برابر آتش یکی از پارامترهایی است که پشم شیشه را به یک عایق مناسب برای محیط‌های صنعتی و اداری معرفی می‌کند. از ویژگی‌های عایق پشم شیشه می‌توان به این موارد اشاره کرد.

  • مقاومت در برابر حرارت و آتش
  • مقاومت در برابر صدا
  • عدم تغییر شکل در طول زمان

 

4. عایق کاری ساختمان با پشم سنگ

عایق کاری ساختمان  با پشم سنگ

با بررسی انواع عایق کاری ساختمان، به متریال رایجی به نام پشم سنگ می‌رسیم. شما به راحتی می‌توانید از این متریال در نواحی مثل درب و سقف سازه استفاده نمایید. به کار بردن پشم سنگ به عنوان عایق پنلی و عایق صوتی بسیار رایج است. در این بخش به بررسی ویژگی‌های این نوع عایق می‌پردازیم.

  • مقاومت در برابر حرارت و آتش
  • مقاومت در برابر صدا
  • مقاومت در برابر فشار

 

5. عایق کاری ساختمان با الاستومری

عایق کاری ساختمان با الاستومری

الاستومری یکی از انواع عایق های رایجی است که در سازه‌ها استفاده می‌شود. از این عایق به عنوان یک عایق حرارتی در لوله‌ها و تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود. شما می‌توانید این عایق‌ها را، برای کنترل صوت نیز استفاده کنید. ویژگی های الاستومری بسیار کاربردی است و می‌توان به این جزییات اشاره کرد.

  • انعطاف‌پذیری بالا
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • خاصیت عایق صوتی

 

6. عایق کاری ساختمان با پرلیت

عایق کاری ساختمان  با پرلیت

شما به کمک پرلیت می‌توانید کلیه دیوارها و سقف های سازه را عایق کنید. عایق کاری سازه با کمک پرلیت به شما اجازه می‌دهد تا اثربخشی عالی مشاهده کنید. مقاومت بالای پرلیت اصلی‌ترین انگیزه انتخاب آن است. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • وزن سبک
  • مقاومت در برابر حرارت
  • مقاومت در برابر حشرات و میکروب‌ها

 

کلام آخر

برای داشتن یک تجربه مطلوب در انتخاب انواع عایق کاری ساختمان، باید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. متخصصین طراحی، انتخاب و اجرا، به خوبی وضعیت ساختمان شما را بررسی کرده و نسبت به انتخاب بهترین نوع عایق ساختمانی اقدام کنید

تجربه شما در انتخاب انواع عایق کاری ساختمان چیست؟ برای ما بنویسید.
امتیاز دهید: ۱ ۲ ۳ ۴ ۵
در حال گرفتن اطلاعات...
سفارش کالا و خدمات دکوراسیون
نظرات کاربران روی این مقاله
نظر خود را ثبت کنید